Zo geef je duidelijkheid aan je personeel
Iedereen verlangt naar duidelijkheid. Vooral binnen een organisatie is het van belang dat personeel duidelijk heeft, maar hoe doe je dit. Want in de praktijk blijkt dit vaak toch een heikel punt, alles vindt je op https://horeko.com/be/employee-manager/.
Aan de voorkant duidelijkheid bieden
De meeste conflicten of onduidelijkheden tussen personeel en werkgever ontstaan wanneer er aan de voorkant niet duidelijk gecommuniceerd is. Dit begint al bij de eerste gesprekken en het sollicitatiegesprek. Wanneer hier geen duidelijkheid gegeven wordt of informatie ontbreekt kan er snel duidelijkheid ontstaan. Van belang is het dus om direct aan de voorkant al bij de eerste gesprekken duidelijkheid te geven omtrent alle regels en verantwoordelijkheden binnen de organisatie. Biedt tevens voldoende ruimte voor vragen zodat onduidelijkheden direct uit de wereld geholpen kunnen worden.
Behoud ruimte voor de dialoog
Belangrijk is het om altijd met elkaar in gesprek te blijven, voor de relatie tussen werkgever en personeel maar vooral ook om onduidelijkheden snel te voorkomen. Ook houdt je zo de drempel voor personeel laag om vragen te stellen, of het nu gaat om Meer software, arbeidsvoorwaarden of financiële situaties. Door met elkaar constant in gesprek te blijven schep je duidelijkheid. Tevens is dit goed voor de tevredenheid van werknemers is gebleken uit onderzoek. Eventueel kun je wanneer contact lastig in verband met drukte of werktijden kiezen voor een werknemers manager. Iemand die constant in contact staat met al het personeel en die makkelijk aanspreekbaar is voor eventuele vragen.
Schriftelijke duidelijkheid bieden
Maar duidelijkheid bieden doe je niet alleen mondeling. Dit doe je ook vooral door alles wat je van je personeel verwacht op papier te zetten. Zo kunnen werknemers altijd zien wat er van hun verwacht wordt. Zorg er ook voor dat deze regels makkelijk toegankelijk zijn en dat iedereen weet waar deze te vinden zijn. Bij voorkeur zorg je er ook voor dat de regels duidelijk aanwezig zijn in de werkruimte, zodat personeel constant herinnerd wordt aan bepaalde, belangrijke regels. Zo vergeten ze deze niet en kan er dus ook geen situatie ontstaan waarbij werknemers simpelweg niet op de hoogte zijn van bepaalde regels.
Blijf dicht bij elkaar staan
Voor een goede relatie tussen werkgever en personeel zijn duidelijke regels van groot belang. Om dit te bewerkstelligen is close contact echter van groot belang. Zo kunnen onduidelijkheden uit de wereld geholpen worden en kunnen regels en verantwoordelijkheden eventueel ook veranderd worden wanneer nodig. Wanneer werkgever en werknemer ver van elkaar afstaan kan dit leiden tot vervreemding en onduidelijkheden, wat het bedrijf nooit ten goede komt.